Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

Πως να μαθετε να διεκδικειτε και να παιρνετε αυτα που θελετε


Η διεκδικητικότητα είναι η ικανότητα να παρουσιάζει κανείς ξεκάθαρα τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, πάντοτε με τρόπο που να δείχνει σεβασμό στον εαυτό του και στους συνανθρώπους του. 


Είναι ένας όρος πολλές φορές παρεξηγημένος αφού αρκετοί μπερδεύουν την διεκδικητικότητα με την επιθετικότητα θεωρώντας ότι οι διεκδικητικοί άνθρωποι πρέπει να είναι επιθετικοί. 
Σε καμία περίπτωση αυτό δεν ισχύει. 

Η διεκδικητικότητα προϋποθέτει ότι ο κάθε άνθρωπος έχει δικαιώματα ανεξάρτητα από την κοινωνική του θέση ή ιδιότητα και που δικαιούται να τα διεκδικεί χωρίς απαραίτητα να καταπατεί τα δικαιώματα των άλλων.



Εμπόδια στην διεκδικητικότητα

Οι άνθρωποι φοβούνται να είναι διεκδικητικοί επειδή διατηρούν την πεποίθηση ότι θα παρεξηγηθούν ή ότι θα γίνουν αντιπαθητικοί στους άλλους. Ορισμένοι επίσης τρομοκρατούνται στην ιδέα ότι εάν επιχειρήσουν να διεκδικήσουν κάτι δεν θα τα βγάλουν πέρα, δεν θα βρουν τα κατάλληλα λόγια να πουν ή ακόμη ότι θα αισθανθούν άσχημα, ότι θα γίνουν «κακοί» με τους άλλους. Από την άλλη αν δεν μάθει κανείς να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του και να εκφράζει την δυσαρέσκεια του όταν είναι απαραίτητο μπορεί να διακινδυνεύει να φθαρεί ανεπανόρθωτα και μακροπρόθεσμα η επικοινωνία και οι σχέσεις του με τους άλλους. Διακινδυνεύει ακόμη την ψυχική και σωματική του υγεία εφ’ όσον μπορεί να αισθάνεται συχνά ότι καταπίνει το θυμό και τη στεναχώρια του επειδή καταλήγει να γίνεται συχνά θύμα εκμετάλλευσης.

Πλεονεκτήματα της διεκδικητικότητας

Ίσως εάν αντιληφθείτε τα πλεονεκτήματα της διεκδικητικότητας κινητοποιηθείτε περισσότερο και αποφασίσετε να την επιχειρήσετε. Αυτός που υπερασπίζετε τον εαυτό του και τα δικαιώματά του έχει περισσότερη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, διευκολύνει την επικοινωνία του με τους άλλους, μπορεί να κερδίσει πιο εύκολα τον σεβασμό των άλλων, είναι γενικά πιο αποφασιστικός και πιο υγιής συναισθηματικά.

Τα δικαιώματά σας

Έχετε λοιπόν το δικαίωμα να εκφράζετε ελεύθερα την άποψή σας και να υπερασπίζεστε τον εαυτό σας όταν είναι απαραίτητο αλλά για να το πετύχετε αυτό θα πρέπει πρώτα να γνωρίζετε τα δικαιώματα σας. Πιο κάτω ακολουθεί μια κατατοπιστική λίστα. Μπορείτε να την τυπώσετε και να την κουβαλάτε μαζί σας αν αυτό θα βοηθήσει να σκέφτεστε περισσότερο τα δικαιώματά σας και να αισθάνεστε περισσότερη ασφάλεια μέχρι να καταφέρετε να διεκδικείτε και να επικοινωνείτε σωστά με τους άλλους χωρίς βοηθήματα.

Τα δικαιώματά σας

Έχω το δικαίωμα να αντιμετωπίζομαι με σεβασμό ως ένας ευφυής ικανός και ίσος άνθρωπος.

Έχω το δικαίωμα να δηλώνω τις ανάγκες μου και να καθορίζω τις προτεραιότητές μου ως ένα άτομο ανεξάρτητο από τον οποιωνδήποτε ρόλο υιοθετώ στη ζωή μου.

Έχω το δικαίωμα να εκφράζω τα συναισθήματά μου.

Έχω το δικαίωμα να εκφράζω τις απόψεις και τις αξίες μου.

Έχω το δικαίωμα να λέω «όχι» ή «ναι» για τον εαυτό μου χωρίς να αισθάνομαι ενοχές.

Έχω το δικαίωμα να κάνω λάθη.

Έχω το δικαίωμα να αλλάξω τη γνώμη μου.

Έχω το δικαίωμα να αρνηθώ την ανάληψη ευθύνης για τα προβλήματα άλλων ανθρώπων χωρίς ενοχές.

Έχω το δικαίωμα να πω «δεν καταλαβαίνω» και να ζητήσω περισσότερες πληροφορίες.

Έχω το δικαίωμα να ζητήσω αυτό που θέλω.

Έχω το δικαίωμα να αντιμετωπίζω τους άλλους προς υπεράσπιση του εαυτού μου χωρίς να εξαρτούμε από την έγκριση τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: